28 January 2011

FoFi is First Out, First In ... no? huhuhu

Salam & good day, L said.

Booked 23 Nov. 2010, collected today (28 Jan. 2011). can i say i've waited ONE YEAR? hehehe... ops, ter speaking london la pulak. yene mana tangki shartik kudel yamal kudel talala...

... akhir Oktober, 2010, iaitu 3 bulan yang lalu, dlm 1 tugasan ke Muar...
Encik L: hm...cantik yer honda city. tapi mahal sket dari vios. hm...
Tuan Luqie: eh, ko nk beli kete baru ke? peh...beli la Fiesta...

maka bermulalah aku meng-study, jenis2 kereta yg dalam jangkauan bajetku, value for money, cun, etc. sebagaimana rakyat Malaysia lainnya, aku turut terpengaruh dengan 2 brand utama kereta import, iaitu Honda dan Toyota, lantas menutup serapatnya brand2 lain yang mungkin setaraf, atau lebih baik, yg jarang sekali kita nilaikan. hasil bacaan forum, review seperti Paul Tan, facebook group, Forum Cari, you tube, dan lain-lain google search, lebih terbuka mindaku pada model2 lain.

Aku tak tahu apa beza B class, C class... menurut keperluanku: bajet harga dlm rm90k (kurang, better), branded dan reliable, (very) long term usage, long range travel, kapasiti luggage sesuai untuk famili.typical thinking segera menangkap, Toyota Vios dan Honda City memang sasaran utama. Muncul pula Proton Inspira, dengan harga rm90k lebih sikit. Hasil bacaan, muncul option lain iaitu Mazda 2, Kia Forte, dan Ford Fiesta yg memenuhi syarat di atas. Proton Persona dan Waja juga...errr...banyak bad review la. ahahaha.
gambar ni lagi! siap kertas putih tak bukak lagi...

Pendek cerita, Ford Fiesta (Fofi) jadi pilihan kerana...MURAH, berbanding Vios (selain Vios J) dan City. Value for money kerana aku beli dari SIME DARBY Auto Connexion. So, faham2 la. Proton Inspira memang mantap...mcm pandu Mitsubishi Lancer la agaknya. aku g tgk display unit. tp tak test drive la. cambest. tapi aku kureng sket...sbb...mahal harga dan roadtax kerna CC enjin 1.8 liter (pada yg tak tahu, kereta bawah 1.6 liter CC harga cukai jalan tahunan ialah rm90. atas 1.6 liter...atleast double).
Proton Inspira


Mazda 2 pula dikatakan hampir sama dengan Fofi, tapi spesifikasinya dikatakan tidak setanding Fofi yang mempunyai dual dry clutch, 6-speed auto, ...itu je aku tau. 
Mazda 2

Kalau tak kerana Fofi lebih murah (pada aku), Kia Forte yang mungkin jadi pilihan. memenangi banyak safety features, cun pulak tu...tp, apakan daya.
KIA Forte

Sebagaimana orang kata, Honda dan Toyota ada 2nd hand value yg lebih baik dari kereta lain. memandangkan aku xberminat berniaga kereta yg kompem tak untung, 2nd hand value tidak begitu mengujakan penilaianku. Dan ada pula yg rajin membuat kira-kira resalu value, Fofi vs Honda City. usha la kalau rajin/nk tahu.
Toyota Vios
Honda C
  

Errr, dh abes review ke? ok. senang cerita, aku bitau la ape tak best pasal Fofi sedan ni (kalau full spec, Fofi Hatchback, bkn sedan). antaranya...
  • paling orang takut...maintenance cost. ni first Fiesta model masuk Malaysia, so memang payah la nk carik spare part. TAPI... guess what. first 60,000 kilometer atau 3 tahun, free maintenance (setiap 10,000km), labour dan minya/filter skali.
  • harga spare part memang tak dinafikan, mahal. boleh usha. tapi...aku rasa hal ni mcm anda dan console Xbox 360, atau PS3 la. harga sekeping blue-ray disk game dah berapa? ada ke jual game yg tak ori. so, setiap kali ganti spare part, ganti barang tulen bang. hehehe...kilang buat kete ni ade kat Thailand. so, kete ni CBU (Completely Build Up- siap pasang) dari Thailand yer.
  • air-bag kat driver je. so, pakai sentiasa la seatbelt. (driver warning chime kalau xpakai seat belt)
  • side mirror boleh auto-fold. eh, ni kelebihan. ces.
  • xde bluetooth connection dgn phone, xde usb port untuk mp3, ...mcm Fofi S punya. huhuhu
  • xde kaler merah...ade kaler2 ni je untuk sedan. tapi aku xkesal la kaler phantom blue aku!
  • door lock style western. lock dari luar, dari dlm anytime boleh bukak. takot TERlocked je. dok la kt lua, kunci dlm kete.
  • ...ape lagi yer...aku baru sejam pakai Fofi ni. ahahaha...maceh.
gambar? malu la....ni je gmbr yg aku amik...
time: 16:59; date: 28.01.2011; mileage: 000073km

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews