18 August 2011

Swindler~ definisi

Salam & good day,

dalam bulan puasa nih, aku nk menulis tentang penipuan. Jaman sekarang nih, macam-macam cara orang nak buat duit, nk merompak, malas sbb tido awal. Merompak la di siang hari, menggunakan lubang2 undang2. Kalau anda ada layan tv siri Leverage, tentu anda biasa dengan hal-hal penipuan. Mereka team terpower...

Swindle, menurut kamus Concise Oxford siri ke 11; use deception to deprive of money or possessions. obtain fraudulently. Apakah termnya dalam bahasa melayu? aku pon tak tahu perkataan paling keji boleh kita tempatkan. Setakat ini, "penipu" mungkin sudah memadai, walau agak terlalu general.

Selasa yang lalu, aku dapat panggilan promosi dari pakej percutian hapekenama tah, mengatakan aku dah bayar RM390 yurun, tapi tak pernah guna. So, aku diminta datang untuk majlis ceramah ntahapeakutakminatnaktaupon. Aku tak ingat aku pernah bayar apa2 bernilai RM390, untuk apa saja pakej percutian. Ada 1 panggilan penipuan kad kredit yang pernah aku terima dan dah aku ceritakan di sini. Tapi itu telah aku batalkan terus kad kredit tersebut, sebelum apa2 charge berlaku. Itupon aku tak disclose 3 digit pin blakang tu lagi.

So, dengan tenang, aku melayan 'penipuan' (personal assumption) pempuan tu. Pastu aku masuk lift, nak balik umah, ramai gak orang dlm lift tu. Klu tak ramai, mmg aku nk sound direct je "ni panggilan penipuan nih!!!" So, aku menolak dengan cara baik je "owh, ade ke saya bayar, tak ingat pon. takpela, saya taknak pegi. burn je la yg dh bayar tu, banyak lagi duit saya....". ahaha.

Maka, itulah dia, anda semua berhati2lah yer. Berkenaan itu, mari aku berkongsi kisah minat aku pasal komik, manga. Aku pon membaca komik2 fiksyen macam biasa, sampai boring, aku baca pula forum berkenaan manga yang dikatakan genius, seperti Naruto, Death Note, Lair Game. cadangan2 forumer itu aku nilai sendiri... dan manga yang tiba2 terus menarik hatiku bertajuk KUROSAGI. (black swindler)
Mengisahkan serang remaja 21 tahun (remaja ke?) bernama Kurosaki, yang menentang para swindler lain. ala2 dia nih swindler baik la...sama mcm Leverage, tapi dia sorang je. (Leverage jauh lagi power sbb ade mastermind, grifter, hacker, hitter & thief. Tahap master semua!). Maka, swindler lain menipu wang orang, dia pula curik balik wang tu daripada penipu. Pastilah memerlukan kebijaksanaan yang tinggi. Menjadikan ia sebuakan kisah non-fiksyen yang sangat menarik, dan mungkin berguna pada kehidupan kita seharian.

Menyambung review, antara penipuan yang dipaparkan, bagaimana orang boleh menipu dengan barangan kosmetik, penjualan kereta, sijil pendidikan, perkahwinan, dan sebagainya. Kalau rajin dan ada masa, boleh lah cuba baca http://www.somemanga.com perlu berdaftar percuma. Baca online!

Selamat berpuasa, maaf zahir dan batin. ops...awal sangat?

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews