02 August 2011

Romadhon 1432 Hijrah.

Salam & good day, L said. Salam Ramadhan.

as requested, L menaip...
Satu lagi Romadhon tiba, dan syukur, kita diberi peluang sekali lagi, walau peluang sebelumnya sengaja kita abai-abaikan. tawaran tahun ini masih sama; 10 kali ganda bagi setiap huruf al-Quran dibaca, amalan baik yg lain juga berganda, bersedekah juga dengan gandaan (ada dalil?), buy 1 free 1 iaitu memberi makan orang berpuasa bakal mendapat pahala yg sama tanpa dikurangkan. Dan bonus terbesar~ (drum roll) "Lailatul Qadr", malam yg lebih baik dari seribu bulan. Senang kira, 1000 bulan bersamaan dengan 83 tahun. Fuh, kalau beramal malam tu, mcm beramal 83 tahun?! Tapi ingat, kata kunci ialah 'malam'. So, kena gak cover amalan siang, solat, puasa. hehe.

So, adakah kita merebut tawaran ini? Up to you. Buatlah apa anda mahu, jangan sampai tangan kiri tahu. Tak perlu diajar, masing-masing dah besar. Cuba kadangkala perlu diingatkan.

Ramadhon tahun 2010, penulis sempat berpuasa di Bintulu, Sarawak. Kerja penuh bersemangat dengan 3 lagi opismet, dalam tak sedar, tiba waktu berbuka...dengan air mineral sahaja. Maklumlah, di sana 20 minit lebih awal. Ramadhon tahun ini, penulis dijangka kena outstation lagi, kali ini tinggal isteri dan anak. Kasihan mereka. huhu... Bagaimana romadhon anda?

Dengan munculnya tv al-Hijrah (astro 114), bertambahlah rancangan tv islamic selain TV9 serta astro Oasis. Ada 2 rancangan kegemaran penulis di chanel tersebut, iaitu "Crown of Light" dan "Para Pencari Tuhan". Rancangan bermanfaat untuk kanak-kanak serta dewasa. Heehehe...

End note: menundukkan nafsu, adalah antara misi amalan berpuasa. Maka, pada hari terakhir romadhon, nilailah sendiri perubahan diri kita, adakah kita telah lulus...dengan jayanya? masih tebalkah tamak haloba, dengki mendengki, sudah ringankah tulang kita untuk beibadah, beramal, adakah kita bersemangat menjaga kata-kata pertuturan, penulisan, penglihatan serta deria lainnya? berapakah markah anda?
Apapun  keputusannya, anda sendiri yang tahu, maka raikanlah kejayaanmu dengan sambutan aidil fitri, 1 hari yg diharamkan berpuasa. Enjoy your day!

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews