05 August 2011

Ku Mengharapkan Ramadhan Kali ini Penuh Makna...

Assalamualaikum,

Well guys.. Selamat Menyambut Ramadhan. Maaf Zahir & Batin. Ada ustadz kata lebih elok kita minta maaf pada bulan Ramadhan kerana kita akan berjuang ngan nafsu kita. Dan seperti mana peperangan, kita mesti 'bersih' dan memohon maaf ada lah salah satu caranya.

Di mana perlu aku mulakan? Post kali ini amat bermakna. Mana taknya inilah pengalaman pertama aku menulis dan aku bekerja di tempat baru. Sebagai 'teller' di BIMB Nilai.. Sudah tentu banyak benda baru yang aku akan lalui. Semuanya best! Tak sangka aku akan laluinya. Penat memang penat. Tapi ia memuaskan.

Ada aku duduk berborak ngan member lama aku. Entah apa mimpinya nak berjumpa dengan aku. Seperti biasa dia mengeluh kerana dia masih tidak naik pangkat lagi. Tatkala itu aku hanya terdiam kerana aku juga mengerti perasaan dia. Yerlah dia masih berpegang pada prinsip dia yang lau dia bekerja keras untuk syarikat, dia akan dinaikkan pangkat. Sedangkan sudah beberapa kali aku cakap yang lau kita hanya bekerja tanpa mem'bodek', kita takkan dinaikkan pangkat. So, apa yang aku boleh buat, ialah mendengar sahaja keluhan kawan aku tu. Hidup sebagai kerani akan terus sebagai kerani lau kita stay lama di sayu2 syarikat atau bank. Tengok saja Nuar, member aku yang skrang dah jadi 'orang kuat' Regional Office Southern Region. Masih lagi kerani walaupun dia skrang memegang task yang berat sekali. So, member aku plak terdiam bila aku cakap macam tu. Aku nasihatkan dia untuk hargai apa yang kita ada. Tak salah memasang impian, tetapi janganlah kita mengeluh bila apa yang kita nak, tak dapat. kita patut muhasabah dan perbaiki diri. Opportunist.. Bijak mengambil peluang..

Setiap apa yang kita lalui akan terus menjadi pengalaman. Kata orang, "Bukan pengakhiran yang kita pentingkan, tetapi perjalanan tu yang penting. Dengan apa atau siapa yang kita jumpa, kita berkawan, bercinta dan pengorbanan. Itu lagi penting...

So, lesson for the day, hargai apa yang kita ada..

Ada peluang x saya nak naek lagi?Or cari better offer je..Hmmmm
about an hour ago · ·

1 comment:

Encik Jay Xi said...

bitau member ko "kita akan hidup selamanya...forever you know. take your time, u'll bored. ahahaha..."

sampai suatu masa, takde apa nikmat dunia nih yg SUPER best forever. so, find it! the 'hidup yang kekal'. how? learn.

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews