18 June 2013

The Way of Life In Malaysia, My Beloved Country..

Tersentap plak aku bila Latif seakan2 memberi rating yang agak rendah pada post aku yang lepas, Mana taknye, aku copy paste je dari posting orang lain, Sebenarnya aku agak kurang selesa nak menulis tentang PRU 13 yg lepas. Takut ada yang kurang setuju dan banned aku plak. Hehehe.. Tapi what the hell ? Aku tulis gak lah.

Sedikit info tentang Pilihanraya Umum di Malaysia:

Pilihan Raya Umum Malaysia (sebelum kemerdekaan Malaya) wujud di dalam dua peringkat: peringkat negara dan peringkat negeri. Pilihan raya umum peringkat negara adalah mereka yang dipilih keanggotaannya di dalam Dewan Rakyat Malaysia, dewan lebih rendah bagi Parlimen, manakala pilihan raya peringkat negeri adalah untuk memilih keanggotaan di dalam Dewan Undangan Negeri (Dewan Perhimpunan Legislatif Negeri). Ketua bagi cabang eksekutif, Perdana Menteri, merupakan dipilih secara tidak langsung
Secara tradisinya, pemilihan Anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri dijalankan serentak, kecuali di
Sarawak.

Selepas peristiwa Perang Dunia Ke-2 berakhir pada tahun 1945, diikuti dengan pengunduran Tentera Jepun dari Tanah Melayu, semangat nasionalisme di kalangan rakyat Tanah Melayu ketika itu amat ketara. Tertubuhnya parti-parti politik untuk memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu. Mereka ini mendapat kuasa melalui pilihan raya yang diadakan untuk memilih kerajaan.
Tujuan utama parti-parti politik ini bertanding ialah untuk memperoleh majoriti kerusi di Parlimen (
Dewan Rakyat Malaysia) atau Dewan Undangan Negeri supaya boleh menubuhkan Kerajaan Persekutuan atau Negeri. Calon-calon yang memperoleh majoriti undi di bahagian yang mereka bertanding akan diisytihar menang.

Pilihan raya umum Malaysia diadakan secara berkala bagi melantik wakil-wakil rakyat ini. Dan sekiranya berlaku kekosongan di antara tempoh pilihan raya umum, pilihan raya kecil boleh diadakan bagi mengisi kekosongan tersebut.


Ringkasan keputusan pilihan raya umum bagi Dewan Rakyat Malaysia

Undian
% undian
Kerusi
% kerusi
+/–
(BN)
5,237,699
47.38
133
59.91
–7
(UMNO)
3,241,286
29.32
88
39.64
+9
(MCA)
899,420
8.14
7
3.15
–8
(MIC)
291,814
2.64
4
1.80
+1
(Gerakan)
153,081
1.38
1
0.45
–1
(PBB)
232,390
2.10
14
6.31
0
(SUPP)
133,603
1.21
1
0.45
–5
(SPDP)
55,505
0.50
4
1.80
0
(PRS)
59,540
0.54
6
2.70
0
(UPKO)
65,966
0.60
3
1.35
–1
(PBS)
88,097
0.80
4
1.80
+1
(PBRS)
9,467
0.08
1
0.45
0
(LDP)
0
0.00
0
0.00
–1
(PPP)
7,530
0.07
0
0.00
0
(PR):
5,623,984
50.87
89
40.09
+7
 (PKR)
2,254,328
20.39
30
13.51
–1
(PAS)
1,633,389
14.77
21
9.46
–2
(DAP)
1,736,267
15.71
38
17.12
+10
Parti bebas (dan lain-lain)
192,894
1.75
0
0.00
0
Jumlah keseluruhan
11,054,577
100.00
222
100.00

Begitulah sedikit sebanyak info yang aku dapat. Thanks to Wikipedia. Harap2 info nye betul sebab lately aku dapat tahu yang sesiapa sahaja boleh update info di Wikepedia dan membuatkan info nye kurang betul. But inilah sumber yang paling hampir dan jika ada kesalahan dapatlah diperbetulkan.

Memanglah benar apa yang DSAI katakan yang Pakatan Rakyat memperoleh lebihan peratusan undian berbanding Barisan Nasional tetapi sistem di Malaysia tidak boleh dipandang begitu kerana kita mempunyai Parlimen dan tidak kiralah berapa peratusan kemenangan seseorang calon, jika ia melebihi dari lawannya maka dia dikira telah mengisi satu kerusi Parlimen bagi parti yang mereka wakili. Maka secara keseluruhannya bagi pendapat aku yang parti pembangkang sedikit sebanyak berjaya memperolehi undi dari rakyat untuk yakin kepada mereka tetapi masih gagal membentuk kerajaan kerana masih ramai yang mengundi Barisan Nasional. As simple as that.

Black 505 ? Satu usaha dari Pakatan Rakyat dan tidak boleh dihalang dengan hak rakyat. Ini kerana masih ada waktu untuk mereka membuat bantahan keputusan PRU. Aku tidak menyokong dan aku tidak menghalangnya kerana jika benar ada penyelewengan dari SPR maka pilihanraya perlu diadakan semula dan bagi aku ini akan merugikan wang rakyat dan aku tidak menghalangnya kerana inilah saluran yang mereka ada dan tidak adil jika mereka dihalang.
Apa yang aku harapkan ialah ia akan berjalan lancar dan tidak merugikan negara. I love my country, OK ?

Untuk kali kedua aku mengundi di DUN Maharani, Parlimen Muar.. Aku undi sape? Rahsia. For hint, my vote 50% win. Salah seorang yang aku undi kalah. hehehe.. sape2? cuba teka..
Kali ini aku mengundi bersama-sama adik aku, Khairul. DIa pertama kali mengundi. So, tidaklah aku boring beratur kerana kali ni ramai plak yang turun mengundi. Last time, senang je dapat turn. Ni siap nampak orang potong line la. Pape la. Banyak plot2 yang kelakar pun ada






Nah ! Ini buktinye. Saya rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. (some said)...

So, Barisan Nasional menang dan aku secara peribadi berharap mereka dapat menggalas tanggungjawab dan bebanan dalam memimpin negara ini dengan adil dan saksama. 

Cis ! Kena bayar tol lagi. Mungkin naik lagi
Kena bayar PTPTN. hehehe.. dah pinjam tak nak bayar plak.. marah Pujangga yang baru settlekan PTPTN dia.
Kesian Bini aku kena berhadapan AES...

OK lah! Sehingga 5 tahun lagi dan kita akan mengundi..

Aku suka ucapan Husam Musa dalam kempen dia untuk Putrajaya

"Allah lah yang telah membuka pintu kota Istanbul untuk Muhammad Al-Fateh... Allah lah yang telah menjatuhkan Fir'aun yang bermaharajalela menindas Bani Israel di Mesir... Allah yang sama, akan membantu kita membuka pintu Kota Putrajaya pada 5 mei ini In shaa Allah"

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews