01 February 2009

em~mai~yea...

Assalamualaikum, L said. sorry buddies, this episode still about me...again. bear with me k.

DIA UiTM Segamat sekitar tahun 2000-2003, masihkah kau ingat pensyarah kita, yg pernah menjadi majikan An, that indian, muslim guy, Mr. Abdul Nasser (if i'm not mistaken). Now i can imagine the class, dengan An, Doded, Awan, as my classmate. Lecturer audit yg suka ingat 1 nama, dan guna sepanjang masa kelas itu. student faveret, mungkin sekali Siti Zabedah, kerna kerap sekali beliau memanggil "zabed", dan "Sujana", pada si Azria (kalau tak silap lagi!). Dan Kobes yg selalu ingat ketika kawan baik Haniza Maria, si Dilla Borhan, menulis nota2 pada kepingan kertas kecil, si pensyarah berkata "you must be rich by now". hahaha. So, apa kaitan dengan tajuk aneh di atas tu? mengingatkan pada suami si Ieza, iaitu Boje (Ijan), yang mengajuk "to becommen ouditir, you must be re memberrof emmaiyea... kalau O, sebut WO! kalau I sebut Yai!...". (tried my best with the slang though) hehehe. no offence (jawab "none taken").

So, member of MIA, Malaysian Institute of Accountant, institusi yg diiktiraf di Malaysia sebagai badan professional pada para penggiat bisnes, seperti akauntan, auditor, pensyarah berkenaan dan setiausaha syarikat. Sepanjang menjadi ahli, selain membayar yuran tahunan keahlian, juga dimestikan maintain CDP, kalau tak silap, abbreviation untuk Consistent Development Point, iaitu markah2 yg perlu dikumpul untuk memastikan pengetahuan si member of MIA tidak outdated dan tidak terlupa. some intro eh? hahaha. Siapa antara kita yg still on this track? An dah pasti, lepas ni berusaha dapatkan IR title kat nama tu; maklumla, engineer. Boje, dah sambung belajar Degree, tp bukan akaun lak ek. bagus gak blaja demi cita2 dan impian. [tak mcm aku, ini je dapat, layan jela.]

Amma ba'd, hari ini 1 Feb 2009, pada bulan ini pada tahun 2006, aku memulakan kerjaya sebagai auditor di company GH yg kini dah bersemadi, habis lenyap. cukup 3 tahun bekerja dalam bidang berkaitan akaun/audit, melayakkan aku untuk memohon menjadi member of MIA. tapi, maybe not now to apply, dengan yuran awal kalau tak silap RM700, dengan aku nk g Vietnam pada 9 Feb selama 2 minggu, nk kawen n kenduri kat kelantan pada 19 mac ni, kenduri lagi skali kat jengka 7 Jun nanti,..maybe not now. walaupon yuran dan spending vietnam tu boleh claim balik dari company, tp advance tak clear lagi, claim Sarawak pon ntah ape cerita. Yg Sarawak aritu, hotel je aku kena bayar rm1.6k, laundry aku n IMS dalam rm400. boleh claimpon, gna kad kedit, nth2 sempat kena interest. lambat claim, xcukup kang duit hantaran kawen. huhuhu.

Hoh, 3 perenggan besar dah aku menaip (dan merepek). Pada 2006 itu, aku yg sedang menganggur sebulan di rumah, mendapat panggilan dari Rizua, klasmetku degree dlu, menjemput aku datang interview. Kebetulan Hairil Azlan, yg baru2 ini gayanya begitu hepi, maklum la baru lepas kawen, dah xnk kua dgn kawan2 (nnt aku lain sket, smpi ujung tahun, aku quote unquote bujang.hehehe); juga ada interview kerja di KL dengan syarikat hape tah. dan beliau juga dijemput datang interview di GH company sama interview ku), oleh Bai (Elias Mohamad) yg suatu ketika dulu mrupakan rakan bilikku di SR 118, UiTM Segamat. Ironi kan. Aku deal, jumpa Hairil dan beliau decided, dump interview lg 1, n join aku g interview. bagusla, aku tak reti nk naik lif tgi2, tingkat 19 tu. ehehe. Mula2 hairil dlu kna interview, lama gak la, lebih 30 min kot. aku, kejap je, intvw mcm kompem dapat je. hairil pon rasa boleh dapat.

Tgu2...dah keciwa. agaknya inila dikatakan "don't call us, we'll call you". abis raye cina, aku dapat panggilan "kak shima ni, kenapa u tak daftar diri last week?", "ha? saya dapat ke? xtau pon". Hehe, then aku bitau Hairil, keciwa beliau, tak dapat pon. Beberapa hari kemudian aku berpindah ke KL, menumpang rumah Boje di Kg. Pandan. tapi, dalam sebulan kemudian, Hairil bertanya-tanya nama manager tempat kerjaku... haha, aku pon dapat agak, xtama, Hairil pon join aku gak dalam audit department. Sehingga kini, kami masih sama bekerja, seat dia pon sebelah cubicle aku. ceh. gaji kami tak besar, aku ade Kancil auto 850 je, Hairil dengan Waja dia, Poochow dengan MyVi langgar kambeng, Boje & Ieza dengan Proton baru tu plus Kancil, An pulak tak lama lagi Atos langgar anjing dia tu, mau nk follow Padli (Budin), Mercedes mata kacang. Apepon, bangga gak la dengan kawan2 yg membanggakan ni. So, sape yg lagi kaya dari Budin? BMW? RollsRoyce? Anyone? Mmmm, marah lak Budin kang, kata dia kaya. Yela, Mercedes tu pon murah je, dia beli 2nd hand 2 taun (kot), dlm rm60k. beli kat Oman, boleh ler. Budin, boleh ke tolong belikan? hohoho.

So be it, pasal kaya tu apela sangat. yg penting hepi. budin skang....ahh, g la baca blog dia. hehehe. So, tak lupa juga kita untuk membenci keganasan israel, tanda iman kita yg lemah ni. till then, ila huna faqad. Salam.

post script: aku rasa Nani (wife Budin) adalah penulis blog yg lebih baik dari kita (aku) setiap posting beliau akan selau sertakan dengan gambar, siap edit2 dulu pulak tu. huhuhu..aku xde kamera digital.

5 comments:

Nani~~{@ said...

salam semua,

mcm dapat di agak dari mana dtgnya berita..

setuju dgn Latip, tulisnya..pasal kaya tu apela sgt, yg penting hepi.

kaya budi, kaya harta, kaya kasih sayang, kaya ilmu..pilih saje yg mana..asalkan gembira=)

penulis blog yg lebih baik? anda pembaca yg menentukannya..harap segala yg baik dapat dikongsi bersama=)sesungguhnya yg baik itu dtg drNya..dn yg buruk itu adalah saya..

ila huna faqad..apa maksudnya ye..ingin sekali tau maknanya..

maaf, byk komen pula dr wife Budin:P

take care semua
salam

Encik Jay Xi said...

ila huna faqad (arabic)= sampai sini saja.

ila=ke
huna=sini
faqad=sahaja

erk, Oman bahasa arab kan.

Encik Jay Xi said...

skil menulis blog. yeah... lebih menghiburkan bila disertakan acara perbualan dengan Padli.

skarang ni kami (saya) membayangkan Padli cuma diam je, tgk Nani berjalan2, xlepas kamera, masak pgg kamera, tetamu dtg pon dgn kamera. hehehe.

bila ade perbualan, rasa normal sket. gambar2 memang menarik.

Nani~~{@ said...

Bahasa ibunda di Oman..ye, Bahasa Arab
Bahasa pengantar..English

Terasa rugi masih x mampu bertutur Arab walhal, mengaji Al-Quran. Kekurangan saya yg sgt besar!

Disebabkan nak share dgn semua..harus sentiasa chargin battery camera skrg=) Padli lebih hebat meng'capture' gamba dari saya..

Ila huna faqad..

Anonymous said...

teringat masa kita interview dlu ek latip..ko br sbln nganggur, aku ni 3 bln nganggur br dpt keje..Alhamdulillaah, kekal sampai skrg ;) wahhh..latip dah sampai ho chi minh, aku ni ntah bila lagi laa...

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews