03 November 2011

Cuti Sekolah Kembali

Salam & good day, L said.

19 November 2011, kalendar kuda, atau kalendar apa pon, menunjukkan bermulanya cuti sekolah seluruh Malaysia. Ini secara amnya dinamakan Musim Cuti Sekolah. Musim cuti bagi para penuntut ilmu, dari sekolah tadika hingga tingkatan 6 atas; serta guru (selain guru besar/pengetua/top gun lain), dan ibu bapa mereka. Opismate (isterinya seorang guru) ku pernah berkata "cuti aku ditentukan oleh kerajaan Malaysia" (walaupon dia bekerja swasta, sama mcm aku...dh opismate!).
Musim ini, bertepatan dengan musim jualan akhir tahun yang terkenal dengan jualan murahnya; tapi lebih sesuai lagi, bertepatan untuk warga Malaysia bercuti-cuti Malaysia. Malangnya, bulan cuti itu juga, bertepatan pula dengan musim tengkujuh, iaitu musim hujan yang agak lebih dari hujan biasa.
Walaubagaimanapun, itulah saja pilihan yang ada, ketika ramai sedang bercuti, majlis khatan, nikah, kahwin, akikah, doa selamat, gathering, reunion dan sebagainya...diadakan. Dan ketika itulah hotel-hotel mengenakan special rate, iaitu tinggi dari biasa. Dan masa itu jugalah para penjual menggunakan skil mengenalpasti 'orang luar' untuk dikenakan harga lebih dari biasa.
(V)(,;,;,)(V)
cukup la intro....gambar kucing di atas, adalah sejenis meme, mesej sinikal yang boleh diabaikan. Hehehe... secara lebih mendalam, ada kisahnya. pada bermulanya cuti sekolah, God willing, aku akan menghadiri majlis kenduri kakakku, perkahwinan anak sulungnya. seterusnya akan aku ber-road trip menuju kampung mertua di Tanah Merah, Kelantan. Tapi dengan tema 'road trip', kali ini aku ingin melalui Lebuhraya Pantai Timur, menuju Kuantan, ke Kuala Terengganu dan bermalam di situ; sebelum meneruskan ke lokasi target hari kemudiannya.
Banyak dah berlaku...banyak wang dah habis...kekurangan wang untuk perjalanan ini. itulah mesej meme di atas. Aku akan bercuti sehingga Maal Hijrah, sebelum kembali ke Shah Alam dengan rutin harian. Sehingga kini sahaja,....
Larikkkk....

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews