29 August 2008

MAHA ?

Salam,
Apa ya... Malaysian Agricultural ... sesuatu mengenai pameran pertanian telah diadakan di UPM, Serdang. Aku dengan abangku dan rakan rumanku, pergi ke sana pada 17 Agustus 2008 (Ahad), sehari sebelum terbang ke Jakarta. Dalam jam 10.30 pagi waktu Malaysia, kami berangkat ke... mana? Ngak tau sebenarnya. Tahunya di UPM. Fuh, berpa jauh sesat daaa. Perjalanan dari Kg. Melayu Subang, jadi lebih 1 jam rasanya. Pergh... (ayat KL la), sesak bila dah masuk dalam UPM tu. Park kete dlm 200 meter dari gerbang masuk. Berjalan ke gerbang... pergh!!!! Jauh lagi nk sampai bangunan. Patut la ada traktor-traktor mengangkut penumpang. Fuh, ku sangka pameran pertanian takkan menarik begitu ramai warga... tp inilah.

Kisah panjang dipendekkan, pameran dari biji-biji benih, ikan-ikan, buahan, sayuran, teknologi, sampai ke end produk, iaitu makanan. hahaha. Yang agak menarik perhatian ialah pokok Vanila. Sebagaimana perasa aiskrim yg biasa kita makan itu, rupanya pohon menjalar itu, pengeluar terbesarnya ialah Indonesia. Pohon yg sesuai dengan climate Malaysia (khatulistiwa), cuma perlu teduh dan tumpangan untuk memanjat. Tapi market Malaysia belum berkembang. Peluang? hahaha.

Gambar-gambar di gerbang masuk, sekitar jam 4 petang hari tersebut, menunjukkan masih ramai mahu melihat pameran ini, walhal pameran habis jam 6 petang (kalau tak silap). Ketika kereta kami bergerak meninggalkan UPM, fuh, masih ramai yang beratur dengan kenderaan masing-masing. Entah sempat atau tidak mereka itu.

L-Dari kamar Aryaduta, Jakarta Selatan, menaip.

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews