12 February 2008

Northern...

Lama sangat aku tak posting. Yerlah, sampai penulis yang lain mcm dah paksa2 aku untuk menulis post.

Well, dimulakan dengan bismillah, aku mulakan bicara. Perkara ini mungkin mengenai nasib or takdir yang berlaku pada hampir semua orang. Aku panggil topic ini “The New Beginning”

Lately, aku dihujani dengan pelbagai masalah dan aku terpaksa menyerap semuanya kerana masalah-masalah tersebut kadang-kadang bukan berpunca dari aku. Orang lain yang datang pada aku untuk meminta nasihat. Selaku kaunselor bebas, aku pun sering memberi nasihat berdasarkan pengalaman aku. Kesimpulannya ialah jika sesuatu berlaku dan membuatkan kita jatuh atau pengsan, kita perlu bangkit kembali. Dengan kata mudah, kita mulakan hidup yang baru.

Aku teringat kembali ada sebuah hadis yang mengatakan, suatu ketika ada seorang sahabat ini. Dia dahulunya hidup dalam kejahatan tetapi ingin kembali ke Jalan yang benar atau dengan kata lain ingin bertaubat dan memeluk islam. Lalu rasulullah pun menyarankan agar sahabat tersebut berpindah dan mulakan hidup baru. Sahabat itu pun teripikir dan sekian lamanya berfikir, dia pun berhajat untuk pindah ke tempat baru demi bertaubat. Dalam perjalanannya, beliau telah meninggal dunia. Lalu rasulullah telah bersabda mengatakan ukurlah jarak ke tempat yang dituju dan dari asalnya. Maka jarak ke tempat barunyalah yang dekat. Maka dia dikuburkan seperti seorang muslim.

Apa yang aku dapat pelajari dari hadis ini ialah, memang sukar untuk kita mulakan yang baru dan bertaubat. Seperti juga bila kita menghadapi masalah. Jika kita masih menangisi masalah tersebut, kita mungkin akan mati ngan kekalahan tersebut dan membuktikan kita lemah selemahnya. Kita sepatutnya bangkit dan kembali bertarung kalau mahu ataupun mulakan hidup baru. Ia lebih baik dari merenung nasib malang.

Oleh kerana aku selalu dihujani oleh masalah, aku pun mengambil keputusan untuk bercuti. Kali ini, destinasinya ialah Perak! Well, we going north, ya….

Perjalanan yang dianggap pengalaman baru bagi aku kerana selalunya aku ngan Pujangga akan trip ke selatan. Tetapi kali ini aku mencadangkan ke Utara! Aku pun mulakan perjalanan ke Damansara Damai, rumah An. Perjalanan yang dijangka sejam, menjadi 2 jam kerana aku sesat. Aku dah cakap, “Aku akan dapat head start untuk sesat di ‘trip’ ni. Aku nak ke rumah An pun dah jadi masalah.” Betul plak kata-kata aku tu. Pukul 9 baru sampai Damansara Damai. Huhuhu.. sampai sahaja, aku pun naik kereta An untuk ambil Latip. Huhuhu.. pastu makan and balik rumah dan berdengkur. Paginya dalam kul 8 pagi, kami menuju ke Ipoh!

Berhenti sebentar di Hentian Tapah. Menikmati sarapan pagi. Selesai sudah, kami pun menuju kembali ke Ipoh. Sampai di sana dan menuju ke Lost World of Tambun. (ala-ala Sunway Lagoon lah gak. Stay di sana sampai kul 4 petang dan kemudian mencari Hotel di Ipoh. An berkata, “Aku tgk semua rumah tumpangan mcm bangunan pra sejarah jerk. Tak nak aku stay kat situ.” Aku pun menelefon member aku dan meminta khidmat nasihat tentang hotel. Hotel Fairmont jadi pilihan. Aku tidur buat sekian kali. (berdengkur of course)

Paginya pula An mencadangkan ingin ke Lata Kinjang(lau betullah aku eja). Aku kurang setuju sebenarnya kerana ia merupakan kawasan air terjun dan belum lagi kitorang study tempat tu. Sekadar melihatnya di highway sahaja. So, mencuba mencarinya namun gagal. Kelly’s Castle jadi kunjungan kami seterusnya. Bangunan sejarah. Seorang kaya dari Scotland yang cuba membina Istananya di tanah ladang getahnya. Tetapi sayangnya ia masih gagal disiapkan kerana tuan punyanya mati di Lisbon. Ok gak tempat tu. Mcm A Famosa di Melaka. Lalu diteruskan dengan mencari hotel di Teluk Intan. Gagal lagi. Lalu kami berhenti makan di medan selera berhadapan dengan Menara Cundung Teluk Intan. Aneh, tapi itulah dia our very on Leaning Tower. Satu-satunya bangunan sejarah di tengah-tengah bandar batu. Explore di dalamnya dan terus gerak ke KL!

Dalam perjalanan, kami melihat kereta tersusun agak2 1 kilometer jammed. Tak sangka pula aku akan ke KL ikut jalan lama! New experience for me. Tapi mengalah gak akhirnya dan menggunakan lebuhraya. Masuk lebuhraya Guthrie dan makan sate Kajang. Hantar Latip dan sampai rumah An. Esoknya aku pulang ke Muar and new experience happen and I’m having it now! Tapi tunggu sehingga ianya berakhir dan aku akan tulis kat blog nie lagi.

Pengalaman yang tak kurang hebatnya. Aku dapat banyak pelajari tentang sape aku selain tempat2 yang tak pernah aku ketahui. Aku sering menyalahkan orang lain dalam pasukan futsal kerana tidak mahu bermain lagi. Aku upset tahap dewa dan aku hukum dengan tidak stay fit dan hasilnya aku menjadi semakin gemuk. 20 kg dalam masa 2 bulan! Huhuhu.. bestnya makan. Tapi semua tu aku sedar dan aku tak patut mengharap orang lain untuk membantu aku dalam memenuhi cita-cita aku. Aku perlu lakukannya sendiri dan jika ia memerlukan pertolongan, biarkan ia hanya kebetulan. Cakap senanglah. Kena jogging siyut balik. Nak turunkan perut ku yang membuncit tahap perempuan mengandung 7 bulan! Hahahaha.. (it’s true!)

See you in next posting!

Anonymous said...

Nice writing but lack of variety in the feeling..

Pembaca rasa ko ni seorg yg murung sbb bnyk sangat mengeluh

Tambah lagi ngn perasaan kecewa dan seterusnya dendam

Akan jadi lebih menarik gitu...