07 September 2005

mAnCiNg TiMe !!

huhuuhu.....

korang kenal aku lg ntah tak.tp aku kerap gak ar pegi ghusa2 kt blog ni.sbenarnye aku nak tau sape kaki2 pancing kat sini.aku sure mesti ramai nyer...kalau korang ade ape2 citer pasal pancing yg boleh dikongsi..ataupun ade idea nak gi trip mancing..aku ngan an boleh setel..

drpd korang dok melepak..baik join kitaorng mancing.ade gak pekdah..tak dapat ikan, dapat penat pon ok aper?

ni aku nak story sikit ar pasal pengalaman aku mancing kat Tampok, Pontian.ni first time aku gi situ.terasa agak jauh gak la perjalanan dari rmh aku kt pt raja nun (45 min).aku naik moto kapcai je..sebab aku takde kete lg..huhuhu..

mase tue aku pegi 3 orang ngan opis mate aku..zaidi,muhad ngan aku la..aku ade ajak an..tp dia keje ari tue.aku plak sanggup amik cuti semate2 utk merasai pengalaman bermudik ke muara ngan menaiki sampan..best wa ckp lu..
aku bertolak kol 7 pg waktu m'sia barat n smpi dlm kol 8 pg.kitaorng ngeteh la jap kt pekan tampok tu..mknanan kt situ pon bleh tahan murah ngan sedap ape!
smpi je ky jeti,trus je kitorng sewa sebijik sampan ngan kapasiti maksimum 4 orang.sewa pon x mahal sngt.RM 15 je..

mase mula2 menjejakkan kaki kt sampan tue..aku dapt rasekan yg kitaorg boleh dpt paling koman pon 30 40 ekor gemang (sembilang).punye la semangat aku mengayuh time tu..
membe aku sorang ni pulak dok ghusa2 port yg baik tuk berlabuh..laksana sorang lanun profesional..hhuhuhu..

mase on da way ke muara tu..aku jumpe la ngan sorang nelayan kt situ.dia ckp air aritu x brape best sbb keruh sngt.ikan x bleh nmpk umpan.ni la yg dikatakan cabaran.x kisah la ikan nmpk umpan ke x..janji rock!!huhuhu...

tp betul la kate brother td..masin jugak ketiak dia..ikan x bnyk yg dpt dinaikan.tp kitorng ttp puas ati sbb ade gak gemang yg berjaya dijinakkan..tp yg paling best,kitorng dpt merasa memancing di atas sampan..at least dpt merasai betapa susahnya nelayan2 kecil ni mencari sesuap nasi....

n last skali,agenda yg tak dpt kitorang lupakan..mase nk balik semula ke jeti..kitaorng terpaksa melawan arus!!!air nak surut time tu..fuyooo...penat giler beb!macam nak terputus urat kentut kitorng...namun dgn berbekalkan kecekalan dan ketabahan..ewaahh..akhirnya kitorng berjaya jugak sampai ke jeti...

pengalaman mancing aritu mmg best..wlaupun hsilnya x brape best!
on da way balik ke rumah,kitaorng singgah jap kat pasar utk membeli ikan..huhuhu..saje je nak cover kt dpn family ngan membe2..tp terkantoi jugak sbb ikan yg kitaorng beli sumernye ikan laut dalam..huhuhuhu...nasib..nasib...

ape2 hal pon kitaorng akan ttp truskan perjuangan..n lepas ni kitorang plan nak mancing sambil camping..mesti gerek punye ah!

ok la..tu je aku nak story..sape2 nak join kitorng..bgitau je kt an..
chow adios.....

bunge...

No comments:

Waktu Solat Shah Alam

FEEDJIT Live Traffic Feed

Total Pageviews